Hvorfor skal vi i Norge bruke solfaktor?

Hvorfor anbefaler vi å bruke solfaktor?

For å beskytte huden mot skadelige stråler!

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

UVA – stråler

Aggressive stråler som penetrerer dypt i Dermis (mellomste laget i huden)

Aldringsprosessen øker

Alltid like sterk gjennom hele dagen og trenger gjennom vindu, skyer og klær

 

UVB – stråler

«Bare» mellom kl 10- 16

Brunfarge

Brent

 

  • SPF 15 beskytter 93%
  • SPF 30 beskytter 97%

       Tips! Det finnes ingen SPF som beskytter 100%

 

Hvorfor skal jeg bruke mye penger på en dyrere solkrem når jeg kan få en til halve prisen?

 

  • Dagkremer med SPF leverer en mer stabil solfaktor samt en mer elegant sammensetning av ingredienser som hjelper de hudtypene og forhindrer hudproblematikk som talgproduksjon og kviser. Best av alt, de finnes i lette og behagelige konsistenser. Det er slutt på tykke, seige konsistenser som tetter til huden, selv de med fet hudtype vil uten problem kunne bruke de i hverdagen.
  • Unngå skadelige tilsetninger som hormonforstyrrende stoffer, allergifremkallende stoffer og stoffer som er i nanoform.
  • Vær trygg på at produktene har rene ingredienser og ingen skadelige stoffer.

[highlight_sty background=”#0F0F0F” color=”#FFFFFF”]Tips! Velg trygge dagkremer med SPF som har problemløsende effekt, du får et multi-tasking produkt![/highlight_sty]

 

Hvordan bruker jeg SPF riktig?

Ved aktivitet:

  • Påføres hver andre time for å opprettholde den faktoren som produktet er merket med. (Alle solfaktorer reduserer effekten for hver time som går)
  • Påfør like etter en svømmetur og oftere når man svetter som ved trening da vann, svette og bruk av håndkle for å tørke seg vil svekke og fjerne kremer.
  • Påfør 20 minutter før du skal være i solen, da har produktet trukket inn i huden og beskyttelsen er på sitt beste.

I hverdagen:

  • Påfør på morgenen. For de som oppholder seg inne behøves ikke å påføre hver andre time. Da anbefaler vi at man planlegger å påføre SPF på nytt 20 minutter før man skal være ute i sol, sole seg, gå en tur o.l.

[highlight_sty background=”#0F0F0F” color=”#FFFFFF”]Tips! Ved hav/ vann og fjell og snø er solen sterkere da vann og snø reflekterer solstrålene, selv i kalde klimaer vil solen være sterk. Det kan ofte være i kaldere temperaturer at vi ikke merker at vi blir solbrente på grunn av at vi konstant blir kjølt ned, desto viktigere og smøre seg med anbefalte intervaller![/highlight_sty]

[df_divider el_width=”100″ style=”solid” height=”1px” accent_color=”#EEEEEE” border_size=”1px” padding=”22px 0″ position=”align_center” el_class=””]

 

Guide – finn din SPF for din livstil og hudtype

Sport/ aktivitet:

[highlight_sty background=”#0F0F0F” color=”#FFFFFF”]Tips! En vannfast solfaktor vil ikke si at den er optimal, den vil vil også behøve å påføres på nytt etter vann eller når man svetter. Den dekker bedre og sitter bedre enn en som ikke er vannfast/vannresisitent.[/highlight_sty]

 

Produkter vi anbefaler

Vannresistente/vannfaste. Anbefalt ved sport/aktivitet:

 

For fetere hudtyper, favoritter med garantert lett konsistens som trekker raskt inn. Regulerer talgproduksjonen ekstremt bra:

For normale hudtyper som er avhengig av fuktighet. Middels tykk konsistenser uten å klebe:

 

For normal til kombinert hud. Kremer som gir lett fuktighet og holder huden matt utover dagen:

 

For voksen/aldrende hud, kremer som inneholder andre støttende ingredienser for anti-aging:

 

Solfaktor i makeup:

 

Anbefalt til barn over 12 mnd (vi vil i tillegg alltid anbefale å kle på barna en UV-drakt, bruke solhatt og holde seg i skyggen):


Påstander man ofte hører angående solfaktor

“Jeg blir ikke brun når jeg bruker solkrem!”

En solkrem er ikke total blokk for huden. Ja, det vil ta lengre tid å bli brun men til gjengjeld når man bruker solkrem riktig vil man få en jevnere brunfarge som holder lengre. Når du bruker SPF hjelper du cellene i huden som produserer brunfarge til å jobbe i et mer naturlig tempo og de utvikler seg dermed ikke til en usunn celledeling som skader DNA.

“Hvis jeg blir brent, blir jeg raskere brun!”

Ja dette er sant, men er det verd det? Når huden blir utsatt for sol sendes det signaler til kroppens immunforsvar som i dette tilfellet er melaninet i huden som produserer brunfarge. Har man vært lite i sol har disse cellene i huden ligget i «dvale» og er ikke klar for over at de skulle vært i aktivitet rett under hudoverflaten. Når de endelig har nådd hudoverflaten er huden allerede blitt brent. Det huden tenker da er «alarm» og cellene produser mye melanin akkurat på det brente området og vips så har vi fått en pigmentflekk. Det at vi blir brun i huden er rett og slett immunforsvaret til kroppen som aktiveres. Huden har en svært god hukommelse og derfor kommer disse flekkene til syne hver gang vi i ettertid utsettes for sol.

Gradvis soleksponering og god beskyttelse vil vi derfor gi en jevn hudfarge som holder lengre uten å skade celler eller få skjemmende flekker på huden.

 

“Solkremer er tykke og klissete!”

Teknologien har utviklet seg og dette er ikke lengre tilfelle! Nå finnes det et hav av ulike konsistenser som også har en svært god effekt på å regulere og jobbe med hudproblematikk. Investerer du i en solkrem av god kvalitet får du rett og slett en dagkrem med solfaktor som både behandler og beskytter huden.

 

“Huden min er så sterk, jeg behøver ikke solfaktor.”

Vel, dette er et valg hver og en av oss gjør, men vi anbefaler på det sterkeste å bruke SPF. Selv om man ikke opplever å bli ofte brent så skader strålene huden og DNAet vårt i huden som fører til slappere hud og rynker og kan i verste fall føre til hudkreft.

“Jeg må sole meg for å få D-vitamin.”

Sol er en god kilde til D vitamin, men det betyr ikke at man må sole hele kroppen for å oppnå den effekten. 10-15 minutter med bare armer vil fylle opp med det kroppen din trenger. Bruk likevel SPF.

 

“Bruker man høy solfaktor så varer det lengre”

På sett og vis er dette riktig. Uansett hvordan faktor man bruker vil den halvere effekten i løpet av 2 timer. For å opprettholde den faktoren som står på ditt produkt, må den påføres hver 2 time. Merk deg at det er liten prosentvis forskjell på faktor 20 og 30, dermed er det ingen risiko man tar ved å velde en høyere faktor.

Forskningen om sterke UV-stråler og de skadene de gjør er et faktum. Som hudpleier føler jeg det er min plikt å informere og lære mine kunder om hva som er riktig og sunt for huden.

 

 

 

 Hilsen Beate.

Leave a Comment

Din e-postadresse vil ikke bli publisert. Obligatoriske felt er merket med *