Myter om solkrem

Fakta eller oppspinn...

«Jeg blir ikke brun når jeg bruker solkrem!»

En solkrem er ikke total blokk for huden. Ja, det vil ta lengre tid å bli brun men til gjengjeld når man bruker solkrem riktig vil man få en jevnere brunfarge som holder lengre. Når du bruker SPF hjelper du cellene i huden som produserer brunfarge til å jobbe i et mer naturlig tempo og de utvikler seg dermed ikke til en usunn celledeling som skader DNA.

«Hvis jeg blir brent, blir jeg raskere brun!»

Ja dette er sant, men er det verd det? Når huden blir utsatt for sol sendes det signaler til kroppens immunforsvar som i dette tilfellet er melaninet i huden som produserer brunfarge. Har man vært lite i sol har disse cellene ligget i «dvale» og er ikke klar for å være i aktivitet rett under hudoverflaten. Når de endelig har nådd hudoverflaten er huden allerede blitt brent. Det huden tenker da er «alarm» og cellene produser mye melanin akkurat på det brente området og vips så har vi fått en pigmentflekk. Det at vi blir brun i huden er rett og slett kroppens immunforsvar som aktiveres. Huden har en svært god hukommelse og derfor kommer disse flekkene til syne hver gang vi i ettertid utsettes for sol. Gradvis soleksponering og god beskyttelse vil vi derfor gi en jevn hudfarge som holder lengre uten å skade celler eller få skjemmende flekker på huden.

«Solkremer er tykke og klissete!»

Teknologien har utviklet seg og dette er ikke lengre tilfelle! Nå finnes det et hav av ulike konsistenser som også har en svært god effekt på å regulere og jobbe med hudproblematikk. Investerer du i en solkrem av god kvalitet får du rett og slett en dagkrem med solfaktor som både behandler og beskytter huden.

«Huden min er så sterk, jeg behøver ikke solfaktor.»

Vel, dette er et valg hver og en av oss gjør, men vi anbefaler på det sterkeste å bruke SPF. Selv om man ikke opplever å bli ofte brent så skader strålene huden og DNAet vårt i huden som fører til slappere hud og rynker og kan i verste fall føre til hudkreft.

«Jeg må sole meg for å få D-vitamin.»

Sol er en god kilde til D vitamin, men det betyr ikke at man må sole hele kroppen for å oppnå den effekten. 10-15 minutter med bare armer vil fylle opp med det kroppen din trenger. Bruk likevel SPF.

«Bruker man høy solfaktor så varer det lengre»

På sett og vis er dette riktig. Uansett hvordan faktor man bruker vil den halvere effekten i løpet av 2 timer. For å opprettholde den faktoren som står på ditt produkt, må den påføres hver 2 time. Merk deg at det er liten prosentvis forskjell på faktor 20 og 30, dermed er det ingen risiko man tar ved å velde en høyere faktor. Forskningen om sterke UV-stråler og de skadene de gjør er et faktum. Som hudpleier føler jeg det er min plikt å informere og lære mine kunder om hva som er riktig og sunt for huden.

Leave a Comment

Din e-postadresse vil ikke bli publisert. Obligatoriske felt er merket med *