Retinol får mye oppmerksomhet fordi den har egenskaper som virker direkte på hudens helse, som at den øker hudens naturlige cellefornyelse, fjerner døde hudceller som tetter porene og det øker også produksjonen av kollagen.

Retinol hjelper på misfarginger og hyperpigmenteringer, fine linjer og rynker og er et effektivt virkemiddel i kampen mot akne.

Med alle disse fantastiske egenskapene, hva er retinol nøyaktig?

Retinol er et medlem av vitamin A familien som kalles retinoids, dette er vitaminer som er nødvendig for bl.a. en sunn benstruktur, et sterkt immunsystem og for synet.

Kroppen vår produserer ikke selv vitamin A, den er avhengig av å få det gjennom kosthold og tilskudd. Mat som inneholder A vitamin inneholder karotenoider          (i grønnsaker) og retinyl ester (animalske).

Kroppen er bygd opp slik at huden er det siste organet som mottar vitamin A, så å stole på at du får i deg nok av dette vitaminet gjennom kostholdet alene gjør nok at du ikke oppnår de mange fordelene huden kan få av vitamin A.

Det er mange ulike former av vitamin A, alle er i samme familie. Disse inkluderer reinol, retinaldehyde, retinyl palmitate, retnyl acetate og den aktive formen, retinol syre.

Ved å påføre huden vitamin A går det gjennom en hel rekke prosesser som til slutt omformer det til retinoic syre som virker direkte på huden.

Mange forbinder retinol med hummerrød hud, en følelse av stikkende solbrenthet og flassing. Disse «bivirkningene» er nok til å droppe retinol for de aller fleste. Leger og hudpleiere har likevel alltid anbefalt retinol pga dens mange fantastiske egenskaper (det finnes vel ikke en eneste dermatolog som ikke selv bruker det), og kliniske studier har bevist at dette er det beste virkestoffet som finnes.

Man anbefaler en tilvenning av retinol, med økt hyppighet til huden er vant til aktiviteten, men likevel vil de fleste oppleve en mildere grad av «bi-virkninger».

Retinol skal KUN benyttes om natten, dette fordi cellefonyelsen øker og huden blir mer lyssensitiv. Man starter med så mange kvelder i uka som du tåler. En grei regel er å starte med 2 ganger i uka, for så å legge til en dag til hver uke til du er tilvendt og fortsetter så med hver kveld. 

Husk alltid å benytte minimum SPF 30 på dagen!

Resultater lar ikke vente så lenge på seg. Man begynner å se forskjell og reduksjon av fine linjer og rynker, akne og misfarginger i løpet av den første måneden. Resultatene avhenger også av hvor mange kvelder i uken man benytter det.

Det er likevel greit å merke seg at det er stor forskjell i kvaliteten og prosenten av retinol hos de ulike serier! Skal du ha effekten du ønsker deg vil vi anbefale at du legger din tillit i merker som jobber etter medisinske standarder.

Når skal man så begynne med retinol?

Fra 20-årene for å forebygge, og er du eldre er det aldri for sent å begynne!

Når skal man ikke bruke retinol?

Når du er gravid.

Patentert leveringsteknologi fra PCA skin

PCA skin har tatt patent i et helt nytt leveringssystem de kaller OmniSome, et system som transporterer virkestoffene dypere ned i huden og frigir disse over en periode på 10 timer.

Dette øker stabiliteten og effektiviteten av retinol da virkestoffet er innkapslet i OmniSome. Resultatet er mindre sensitivitet og rødhet! 

Hvilket produkt skal du velge?